przejdź do wersji normalnej (graficznej) | Zaborski Park Krajobrazowy


Menu


Oferta edukacyjna

Pomóżmy ptakom przetrwać zimę

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z regułami prawidłowego dokarmiania ptaków
oraz rodzajami karmy, które można wyłożyć w ptasiej stołówce. Podczas prezentacji multimedialnej odbiorcy dowiedzą się, jak powinien wyglądać prawidłowo skonstruowany karmnik oraz jakie gatunki mogą w nim zawitać. Nauka rozpoznawania poszczególnych gatunków ptaków, odbędzie się podczas gier i zabaw edukacyjnych. Podczas zajęć uczniowie będą wykonywać plakat o prawidłowym dokarmianiu ptaków. Na zakończenie zajęć, uczniowie wraz z opiekunami i pracownikami Parku wybiorą się na spacer po Charzykowach
w celu obserwacji ptaków przez lornetki i lunetę.

Sowy bez tajemnic

W ramach zajęć pracownicy Parku zamierzają zapoznać uczniów z przedstawicielami ornitofauny Parku z rzędu sowowatych. Temat zajęć chcielibyśmy przedstawić przy pomocy prezentacji multimedialnej, filmu edukacyjnego oraz kart pracy. Podczas zajęć uczniowie zostaną zapoznani z głosami sów, dowiedzą się, dlaczego warto je chronić sowy oraz będą mieli okazje zapoznać się z materiałem biologicznym w postaci wypluwek, szponów, piór oraz skrzydeł sów.

Unikalny świat ptaków zimujących nad Jeziorem Charzykowskim

Celem zajęć jest nauka rozpoznawania oraz obserwacji ptaków wodno-błotnych zimujących nad Jeziorem Charzykowskim oraz zapoznanie z metodyką prowadzenia inwentaryzacji. Podczas zajęć teoretycznych odbywających się w sali edukacyjnej Parku, uczniowie będą zdobywać wiedzę na temat poszczególnych gatunków ptaków oraz ich cech diagnostycznych. Jako pomoce dydaktyczne posłużą modele ptaków w skali 1:1, gry edukacyjne oraz prezentacja multimedialna. W trakcie części terenowej młodzież będzie nabywała umiejętności obserwacji ptaków za pomocą lornetek i lunety oraz będzie dokonywała liczenia poszczególnych gatunków ptaków na akwenie Jeziora Charzykowskiego. Wyniki liczenia poszczególnych osobników, uczniowie będą zamieszczali na kartach obserwacji.

Jak pomagać nietoperzom?

Celem zajęć będzie poznanie niezwykłych ssaków, które licznie występują na terenie Zaborskiego Parku Krajobrazowego. Temat zajęć zostanie przedstawiony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz filmu przyrodniczego. Na lekcji uczniowie zostaną zapoznani ze sztucznymi schronieniami dla nietoperzy. Młodzież pozna budowę anatomiczną nietoperzy, ich potrzeby i zagrożenia oraz gatunki występujące w Parku. Na zakończenie spotkania uczniowie sprawdzą swoją wiedzę w quizie oraz wykonają modele nietoperzy z papieru.

Tropami zwierząt

Zajęcia będą odbywały się w dwóch częściach: teoretycznej prowadzonej w sali edukacyjnej oraz terenowej, odbywającej się w najbliższej okolicy siedziby. Wprowadzeniem do zajęć będzie prezentacja multimedialna dotycząca tropów zwierząt. Uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób można rozpoznać obecność zwierząt w lesie oraz  jak odróżnić tropy poszczególnych gatunków. Po wysłuchaniu krótkiej prelekcji uczniowie będą rozwiązywać karty pracy, oraz grać w przyrodniczego twistera. W części terenowej młodzi tropiciele zwierząt wyposażeni w klucze do oznaczania tropów będą szukać śladów pozostawionych przez zwierzęta.

Zimorodek – klejnotem jezior i rzek Zaborskiego Parku Krajobrazowego

Celem zajęć jest poznanie biologii, behawioru oraz czynników wpływających na liczebność zimorodka, gatunku chronionego i niezwykle rzadkiego w Polsce. Duża jeziorność oraz dobrze rozwinięta sieć rzeczna sprawia, że teren Zaborskiego Parku Krajobrazowego jest miejscem szczególnie przyjaznym dla tego niezwykle barwnego ptaka. Pogłębienie wiedzy na temat zachowań i preferencji siedliskowych zimorodka może przyczynić się do skutecznej ochrony gatunku w naszym najbliższym otoczeniu. Temat zajęć zostanie przedstawiony przy pomocy prezentacji multimedialnej, filmu edukacyjnego, kart pracy oraz gier edukacyjnych.

Puchacz – nocny łowca

Puchacz jest symbolem Zaborskiego Parku Krajobrazowego. Bory Tucholskie, w tym obszar ZPK, stanowią jedną z większych ostoi tego gatunku. Puchacz w zasadzie nie buduje własnego gniazda, lecz często korzysta ze starych gniazd ptaków drapieżnych lub sztucznych platform. Wiele par gnieździ się bezpośrednio na ziemi, np. pod wykrotami, w dołku przy pniu drzewa, w kępach krzewów lub traw. Niestety lęgi naziemne w 50-70% kończą się niepowodzeniem, są rabowane przez kruki, kuny, lisy i jenoty. Ma to nierzadko miejsce podczas przypadkowego spłoszenia samicy z gniazda, co prowadzi do opuszczenia lęgu, wychłodzenia jaj bądź zrabowania ich przed drapieżnikami. Dlatego tak ważne jest prowadzenie edukacji w tym zakresie. Celem zajęć jest wpojenie odpowiedniego zachowania w lesie, przestrzegania zasad, służących ochronie lasów i jej niewidocznych mieszkańców.

Tradycyjne ogrody przyjazne naturze i krajobrazom

Warsztaty będą składały się z dwóch części popartych prezentacją multimedialną
i zadaniami praktycznymi. Uwagę uczestników pragniemy zwrócić na potrzebę tworzenia ogrodów przyjaznych naturze i krajobrazom. W trakcie zajęć zaprezentowane będą proste rozwiązania, które każdy z nas może wprowadzić w swoim ogrodzie, zyskując tym samym przychylne miejsce dla człowieka, roślin i wielu gatunków zwierząt. Podczas zadań praktycznych uczniowie dowiedzą się jak wkomponować ogród w otaczający krajobraz oraz jakie gatunki roślin w nim posadzić, aby tętnił życiem.

Obce gatunki inwazyjne? Nie, dziękuję!

Inwazyjne gatunki obce to jedno z najważniejszych zagrożeń dla rodzimej przyrody, a ich pojawienie się w środowisku naturalnym jest niemal zawsze związane z działalnością człowieka. Głównym celem zajęć edukacyjnych jest ukształtowanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec przyrody. Wiedza w zakresie gatunków inwazyjnych wśród społeczeństwa jest nadal niewystarczająca, dlatego też konieczne jest prowadzenie edukacji w tej dziedzinie. Podczas zajęć uczniowie za pomocą prezentacji multimedialnej zostaną wprowadzeni w zagadnienia związane z wpływem obcych gatunków na różnorodność biologiczną. Swoją wiedzę będą utrwalać podczas rozwiązywania kart pracy. W drugiej części młodzież nauczy się rozpoznawania występujących w okolicy gatunków inwazyjnych roślin.

Jeziora skarbem zaborskiej przyrody

Warsztaty będą się składały z części teoretycznej (wykład poparty prezentacją multimedialną) i praktycznej. W części teoretycznej uczestnicy zostaną zapoznani z najistotniejszymi  cechami ekosystemów jeziornych, poznają walory przyrodnicze jezior Ziemi Zaborskiej, omówione będą zagrożenia jezior oraz sposoby ich ochrony. Podczas zajęć teoretycznych zostaną wykorzystane modele roślin. W części praktycznej uczniowie będą mieli możliwość zapoznać się z podstawowymi metodami oceny warunków panujących w środowisku wodnym oraz nauczyć się rozpoznawać cenne i charakterystyczne dla regionu rośliny wodne. Podczas zajęć terenowych uczniowie będą m.in. badać przezroczystość wody, pH oraz obserwować świat podwodny za pomocą batoskopu.

Pomniki przyrody w Zaborskim Parku Krajobrazowym

Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z formami ochrony przyrody w Polsce, ze szczególnym zwróceniem uwagi na pomniki przyrody. Młodzież dzięki lekcji pozna obiekty przyrodniczo cenne w swojej okolicy oraz dowie się, jakie kryteria są wymagane przy tworzeniu pomników przyrody. Pierwsza część zajęć poparta będzie prezentacją multimedialną. W bloku terenowym uczestnicy zajęć będą doskonalili posługiwanie się kluczami i przewodnikami do rozpoznawania drzew i krzewów. Jednym z zadań będzie wykonanie pomiarów obwodu, wysokości i określenie wieku drzewa za pomocą wysokościomierza, klupy i odpowiednich tabel.

Chronimy raki rodzime

Zajęcia są nawiązaniem do przeprowadzonej w 2007 roku restytucji raka szlachetnego w wodach Zaborskiego Parku Krajobrazowego. Efekty tych działań mogą cieszyć się długotrwałym sukcesem,  przy jednoczesnym prowadzeniu edukacji wśród młodzieży oraz osób dorosłych. Celem zajęć jest przedstawienie problematyki związanej z ochroną raka szlachetnego, wpojenie potrzeby ochrony ginących skorupiaków oraz nauka rozpoznawania gatunków rodzimych i obcych. Jako środki dydaktyczne posłużą: prezentacja multimedialna, tablice edukacyjne, gry edukacyjne oraz karty pracy. Podczas zajęć zostaną zaprezentowane raczniki, które dawniej służyły do połowu raków.

Warstwowa budowa lasu

Celem ogólnym zajęć jest zapoznanie uczestników ze strukturą lasu. Przy użyciu prezentacji multimedialnej uczniowie zostaną zapoznani z nazwami warstw lasu, z gatunkami roślin występującymi w poszczególnych warstwach oraz ich mieszkańcami. W części terenowej młodzież będzie identyfikowała gatunki roślin zielnych oraz drzew, przy użyciu przewodników do oznaczania. Podczas zajęć w terenie młodzież pozna zasady dotyczące zachowania się w lesie.

Ptaki wodno-błotne Zaborskiego Parku Krajobrazowego

Celem zajęć jest nauka rozpoznawania oraz obserwacji ptaków wodno-błotnych gniazdujących nad Jeziorem Charzykowskim. Podczas zajęć teoretycznych odbywających się w sali edukacyjnej Parku, uczniowie będą zdobywać wiedzę na temat poszczególnych gatunków ptaków oraz ich cech diagnostycznych. Jako pomoce dydaktyczne posłużą modele ptaków w skali 1:1, gry edukacyjne oraz prezentacja multimedialna. W trakcie części terenowej młodzież będzie nabywała umiejętności obserwacji ptaków za pomocą lornetek i lunety oraz uczyła się rozpoznawania poszczególnych gatunków. Podczas zajęć w terenie młodzież pozna zasady dotyczące właściwego zachowania się nad jeziorem w okresie lęgowym ptaków.

Barwy jesieni – rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew

Głównym celem zajęć jest nauka rozpoznawania podstawowych gatunków drzew. W zależności od grupy wiekowej drzewa będą oznaczane po liściach, korze lub owocach. W części pierwszej uczniowie będą poznawać nazwy gatunkowe drzew, poprzez rebusy i krzyżówki. W kolejnym etapie zajęć młodzież przy użyciu magnetycznej tablicy edukacyjnej będzie dopasowywać owoce, liście i korę do odpowiedniego gatunku. Podczas zajęć terenowych uczniowie będą zbierali materiały do przygotowania zielnika, przedstawiającego liście pospolitych gatunków drzew.

Jesienne wędrówki ptaków

W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jakie bariery geograficzne ptaki muszą pokonać, dlaczego rozpoczynają wędrówki, a przede wszystkim, dlaczego ptaki potrafią latać i dlaczego nie męczą się podczas lotu? Podczas warsztatów uczniowie będą uczyć się rozpoznawania poszczególnych gatunków ptaków wędrownych. Jednym z zadań będzie wyznaczanie na mapie fizycznej świata tras wędrówek.  W czasie bloku terenowego uczniowie będą mieli okazję obserwować odlatujące klucze żurawi i gęsi.

Dary lasu – grzyby

Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z wybranymi gatunkami grzybów oraz nauka prawidłowych zasad grzybobrania. W trakcie lekcji uczniowie będą poznawali gatunki grzybów jadalnych i trujących, poznają ich budowę oraz zastosowanie. Podczas licznych gier uczestnicy będą dokonywali klasyfikacji grzybów na jadalne i trujące oraz będą poznawali zasady prawidłowego zbioru owocników.

Owady zapylające

Owady zapylające odgrywają ogromną rolę w środowisku naturalnym. To dzięki nim rośliny mogą się rozmnażać i tworzyć bazę pokarmową oraz siedliska życia dla innych organizmów. Bez nich nie byłaby też możliwa uprawa większości warzyw i owoców. Badania naukowe są jednak alarmujące – liczba zapylaczy maleje w zastraszającym tempie, głównie z powodu działalności człowieka.

Zajęcia dostarczają wiedzy o różnorodności owadów zapylających, ich roli i znaczeniu dla środowiska przyrodniczego i produkcji żywności. Pomagają też w kształtowaniu właściwych postaw i odpowiedzialności ekologicznej.


Copyright © Pomorski Zespół Parków Krajobrazowych, oddział: Zaborski Park Krajobrazowy, ul. Turystyczna 10, 89-606 Charzykowy